ساختمان, مطالب

خدمات نظارت تاسیسات مکانیکی – مهندس ناظر مکانیک ساختمان

مهندس ناظر مکانیک ساختمان

یکی از خدمات پردرخواست شرکت ساختمانی فورسمنت، خدمات نظارت بر تاسیسات مکانیکی است. مهندس ناظر تاسیسات مکانیک کار مهمی بر دوش دارد و باید تمامی بخش های مکانیکی ساختمان را ریز به ریز بررسی و تایید کند. در صورتی که میخواهید از یک مهندس ناظر مکانیک ساختمان کمک بگیرید و امور نظارت را بر روی دوش تیمی حرفه ای بگذارید، ما گزینه هوشمندانه ای برای شما هستیم. جهت ارتباط با کارشناسان برای درخواست خدمات از مهندس ناظر مکانیک، با شماره ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس  بگیرید.

 

منظور از نظارت تاسیسات مکانیک ساختمان چیست؟

نظارت بر تاسیسات مکانیکی از مهم ترین کارهایی است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. نظارت بر مکانیک ساختمان به مجموعه فعالیت‌ها و رویه‌هایی اطلاق می‌شود که به منظور بررسی، نظارت و اعتبارسنجی صحت و سلامت تاسیسات مکانیکی در یک ساختمان یا پروژه انجام می‌شود. نظارت تاسیسات مکانیکی شامل نظارت کامل بر سیستم‌هایی مانند سیستم تهویه،  نظارت سیستم گرمایش و سرمایش، نظارت سیستم آب و فاضلاب، نظارت سیستم اطفاء حریق و سایر سیستم‌های مکانیکی است. جهت دریافت خدمات نظارت از شرکت تاسیسات مکانیک ساختمان تماس بگیرید.

مهندس ناظر مکانیک ساختمان بررسی و تأیید طراحی و مشخصات فنی تاسیسات، بررسی صحت و سلامت اجرای تاسیسات، انجام آزمون‌ها و بازرسی‌های لازم در طول فرآیند ساخت و نصب تاسیسات، و نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات مربوط به تاسیسات مکانیکی را برعهده دارد. هدف اصلی نظارت بر تاسیسات مکانیکی، اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح و ایمنی تاسیسات در طول عمر مفید آنها است.

امور نظارت بر مکانیک ساختمان واقعا کار حساسی است و باید به تیم حرفه ای سپرده شود.  چرا که اگر مهندس ناظر مکانیک، به طور اشتباه یا عمدا بخشی از پروژه را تایید کند؛ قطعا یک جایی به بن بست میخورد و مشکلات زیادی گریبان گیر مدیر پروژه و مهندس ناظر میشود. مدیر پروژه هم باید از مهندس مکانیک ساختمان کمک بگیرد و هم از مهندس ناظر برق.

 

مهندس ناظر مکانیک ساختمان

 

صفر تا صد نظارت تاسیسات مکانیکی را به تیم فورسمنت بسپارید

درست است که این جمله کلیشه ولی صادقانه میگوییم که تیم فورسمنت تجربه مفید و ارزشمندی طی سال ها فعالیت های مستمر در حوزه نظارت تاسیسات مکانیکی،  کسب کرده و برای شمایی که میخواهید پروژه، جز به جز بررسی شود و تاییدیه های لازم را اصولی دریافت کند، بهترین گزینه است.  شركت فورسمنت به شماره ثبت ۳۷۳۱۷ در تاریخ ۱۳۵۹/۰۲/۲۴ با ۴۰ سال سابقه كار مفيد و متصل در امر  نظارت بر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی دارد. اکنون برای درخواست خدمات نظارت بر پروژه های تاسیساتی با ما  به شماره ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

چک لیست نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان

مراحل نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان  در قالب چک لیست در زیر شرح داده شده است.

1.نظارت طرح و  مشخصات فنی تاسیسات مکانیکی  برای تمامی بخش ها از جمله تاسیسات تهویه مطبوع، فاضلاب، آب مصرفی، بهداشتی؛ اطفا حریق، موتورخانه و…


2. نظارت و بررسی صحت و سلامت اجرای تاسیسات مکانیکی، از جمله نصب و اتصال صحیح تجهیزات و لوله‌کشی‌ها، نصب صحیح سیستم‌های کنترل و اتصال به منابع انرژی.


3. بررسی و نظارت بر انجام صحیح آزمون‌ها و بازرسی‌های لازم در طول فرآیند ساخت و نصب تاسیسات، از جمله آزمون فشار، آزمون عملکرد و بازرسی نهایی.


4. نظارت مستقیم بر رعایت استانداردها و مقررات مربوط به طراحی تاسیسات مکانیکی، از جمله استفاده از مواد و تجهیزات استاندارد، رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار، و رعایت مقررات مربوط به انرژی و محیط زیست.


5. بررسی، نظارت و تأیید مستندات فنی و گزارش‌های مربوط به نظارت بر تاسیسات مکانیکی، از جمله گزارش‌های طراحی، نقشه کشی، گزارش کار کارگاهی، بررسی صورت وضعیت، گزارش‌های آزمون و بازرسی، و گزارش‌های نهایی.


6. ارتباط و همکاری با تیم‌های مختلف پروژه، از جمله پیمانکار تاسیسات، مهندسان معماری، مهندسان عمران، پیمانکاران و متخصصان دیگر، به منظور رفع مشکلات و هماهنگی در اجرای تاسیسات مکانیکی


7. تایید تغییرات و اصلاحات در طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی


8. ارائه وضعیت نظارت بر تاسیسات مکانیکی به مدیران پروژه و مشتریان.


مهندس ناظر مکانیک

نکته ای مهم در مورد وظایف ناظر تاسیسات مکانیکی

وظایف ناظر تاسیسات مکانیکی ساختمان کمی سنگین است چرا که او مسئول مشکلاتی است که به دلیل سهل انگاری و خطا در بازرسی رخ میدهد. برای مثال ممکن است ساختمانی پس از چند سال در اثر کانال کشی اشتباه و لوله کشی غیراصولی ریزش کند. در این صورت او باید خسارت بدهد.

چک لیست مهارت های یک مهندس ناظر تاسیسات مکانیک ساختمان

مهندس ناظر مکانیک ساختمان، باید دارای مهارت‌ها و دانش فنی لازم برای بررسی و ارزیابی طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی باشد. برخی از مهارت‌های مهندس ناظر مکانیک ساختمان عبارتند از:

1. دانش فنی در زمینه تاسیسات مکانیکی: مهندس ناظر باید دانش کافی در زمینه سیستم‌های تهویه، گرمایش و سرمایش، آب و فاضلاب، اطفاء حریق و سایر تاسیسات مکانیکی داشته باشد. مهندس ناظر مکانیک ساختمان باید؛ تسلط کافی روی نقشه خوانی، نقشه کشی، نحوه محاسبات، تحلیل پروژه و… داشته اشد.

2. آشنایی با استانداردها و مقررات ملی ساختمان: مهندس ناظر مکانیک ساختمان باید با استانداردها و مقررات مربوط به تاسیسات مکانیکی آشنا باشد و بتواند طراحی و اجرای تاسیسات را بر اساس این استانداردها نظارت کند. برای مثال مبحث 14 مقررات ملی ساختمان، از مهم ترین مباحث در حوزه مکانیک ساختمان است.

3. مهارت‌های ارتباطی: مهندس ناظر مکانیک ساختمان  باید بتواند به خوبی با تیم‌های مختلف پروژه ارتباط برقرار کند و توانایی ارائه گزارش‌ها و توضیحات فنی را داشته باشد. برای مثال مهارت تیم سازی از مهم ترین مهارت هاست.

4. توانایی حل مسائل: مهندس ناظر باید توانایی حل مسائل فنی و عملیاتی در زمینه تاسیسات مکانیکی را داشته باشد و بتواند در مواقع بروز مشکلات به صورت سریع و کارآمد عمل کند. مهارت حل مسئله و تصمیم گیری از مهم ترین مهارت های نرم است.

5. آگاهی از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید: مهندس ناظر مکانیک ساختمان باید با آخرین نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به تاسیسات مکانیکی آشنا باشد و بتواند از آنها در طراحی و اجرای تاسیسات استفاده کند. سالانه نشریه های مختلفی از سوی کشور و سازمان بین المللی بیرون می اید که مهندسین باید اشراف کامل روی نشریه ها داشته باشند. مثلا نشریه 128 از مهم ترین نشریه هاست.

مهندس ناظر مکانیک ساختمان با اجرای وظایف خود، به اطمینان حاصل می‌کند که تاسیسات مکانیکی ساختمان به درستی طراحی و اجرا شده‌اند و به طور صحیح عمل می‌کنند. . جهت ارتباط با کارشناسان برای درخواست خدمات از نظارت بر تاسیسات مکانیک ساختمان، با شماره ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس  بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *