مطالب, ساختمان

محاسبات سازه و اسکلت – طراحی سازه + محاسبات اسکلت

محاسبات سازه

محاسبات سازه و اسکلت، جزو امور تخصصی است که تیم مهندسی فورسمنت، طبق جدیدترین الگوریتم های محاسباتی و با کمک قدرتمندترین نرم افزار طراحی سازه و اسکلت، آن را ارائه میدهد. پیمانکاران، مهندسین اجرایی، مهندسین پروژه های عمرانی میتوانند برای برون سپاری محاسبات اسکلت روی کمک ما حساب کنند. در صورت نیاز به تیمی قَدَر برای طراحی اسکلت و محاسبات سازه فلزی، محاسبه سازه بتنی و… با شماره  ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید.  صادقانه میگوییم که شرکت ساختمانی فورسمنت، در انجام امور طراحی و محاسبات سازه و اسکلت از جدیدترین متدها استفاده کرده و طبق مقررات ملی ساختمان پیش میرود. 

 

محاسبات سازه و طراحی اسکلت ساختمان را به تیم فورسمنت بسپارید

محاسبات سازه به معنای استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های محاسباتی برای تحلیل و طراحی سازه‌ها است. این کار بسیار تخصصی است و به دانش  بروز و داشتن مهارت کار با نرم افزارهای محاسباتی ساختمان، نیاز دارد.  در این روش، از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های محاسباتی برای مدل‌سازی و تحلیل رفتار سازه‌ها استفاده می‌شود.  محاسبات اسکلت ساختمان و سازه های عمرانی، شامل تحلیل بارگذاری، تحلیل استاتیکی و دینامیکی، تحلیل تنش و کشش، تحلیل پایداری و سایر موارد مرتبط با رفتار سازه‌ها می‌شود. هدف از محاسبات سازه، ارائه راهکارهای بهینه برای طراحی و ساخت سازه‌های ایمن و پایدار است.


 

روش طراحی سازه و اسکلت به صورت کلی

روش طراحی سازه و اسکلت به مجموعه‌ای از فرآیندها و مراحل است که توسط مهندس عمران برای طراحی و اجرای سازه و ساخت ساختمان و بنا به کار میروند.  این روش‌ها بر اساس استانداردها، قوانین و مقررات ملی ساختمان و ضوابط مربوطه و با استفاده از تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای محاسباتی ساختمان انجام می‌شوند. در زیر به برخی از مراحل اصلی طراحی سازه و اسکلت به طور خیلی خلاصه اشاره می‌کنم:

1. تعیین نیازها و مشخصات سازه: در این مرحله، نیازها و مشخصات سازه از جمله بارهای عملیاتی و زندگی، مقاومت مورد نیاز، ابعاد و شکل سازه تعیین می‌شوند. بارهای وارده به ساختمان انواع زیادی دارد که برای مستحکم سازی، باید میزان مقاومت سازه را بالا برد تا از هرگونه فشار بارها جلوگیری شود.

2. مدل‌سازی سازه: در این مرحله تیم مهندسی فورسمنت، برای مدل سازی سازه از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی مانند BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) استفاده میبرد. مدل سازه باید متناسب با نوع ساختمان، لوکیشن پروژه، بارهای مختلف و… باشد.

محاسبات سازه و اسکلت

 

3. تحلیل سازه: تحلیل سازه بسیار مهم است. در این مرحله با استفاده از روش‌های محاسباتی، رفتار سازه تحت بارگذاری‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تحلیل‌ها شامل تحلیل استاتیکی، تحلیل دینامیکی، تحلیل تنش و کشش و سایر تحلیل‌های مرتبط است.

4. طراحی اجزا و اتصالات: در  مرحله بعد نوبت به طراحی اسکلت میرسد، در این مرحله اجزا سازه مانند ستون‌ها، بالشتک‌ها و تیرها به طور جداگانه طراحی می‌شوند. همچنین، اتصالات بین اجزا نیز طراحی می‌شوند تا اطمینان از انتقال بارها و استحکام سازه حاصل شود.

5. انتخاب مواد سازه:  انتخاب و گزینش مواد سازه باید هوشمندانه انجام شود. نوع و میزان بتن، فولاد و چوب بر اساس خواص مکانیکی و مقاومت مورد نیاز  باید انتخاب شود.

6. اجرای سازه: پس از طراحی، تیم اجراکننده سازه، سازه با استفاده از نیروهای انسانی و با  روش‌ها و فنون ساخت و اجرا مدل سازه را طبق نقشه پیاده سازی میکند.  این فرآیند طراحی و اجرای سازه و اسکلت به صورت متناوب و تکراری انجام می‌شود تا به یک سازه پایدار و ایمن برسیم. اجرای سازه توسط پیمانکار اسکلت بندی صورت میگیرد. پیمانکار نقشه را دریافت و با اعضای تیمش شروع به ساخت اسکلت میکند.

تک تک مراحل طراحی و محاسبات اسکلت و سازه توسط تیم مهندسی فورسمنت انجام شده و یک مهندس ناظر نیز هر مرحله را نظارت و تحلیل میکند. برای درخواست خدمات طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی نیز از شرکت فورسمنت کمک بگیرید.

محاسبات اسکلت و سازه بتنی و فلزی

دفترچه محاسبات سازه چیست؟

مهندسین برای طراحی اسکلت دفترچه محاسبات سازه تولید کرده و طبق آن جلو میرود. با استفاده از نرم افزار میتوان اقدام به تهیه دفترچه محاسبات سازه نمود. این دفترچه شامل مدل و تمامی محاسبات است. چیزی است که باعث اجرای درست اسکلت میشود.

دفترچه محاسبات سازه یا همان Structural Calculation Notebook به عنوان مرجع مهندسین، یک مستند است که در طول فرآیند طراحی و محاسبات سازه استفاده می‌شود. این دفترچه شامل فرمول‌ها، جزئیات و نتایج محاسبات مربوط به سازه می‌شود و به عنوان یک سند مرجع برای طراحان، مهندسان و سایر افراد مرتبط با پروژه ساخت سازه استفاده می‌شود. خیلی از شرکت ها اقدام به ساخت دفترچه محاسبه سازه بتنی کرده و به فروش میرسانند. ما نیز از نرم افزاری که قابلیت زیاده شده و دقیق ترین محاسبات را انجام میدهد، استفاده میکنیم.

در دفترچه محاسبات اسکلت و  سازه، اطلاعاتی مانند بارهای مورد استفاده، مقادیر مواد سازه، ابعاد و هندسه سازه، مطابق آیین نامه های جدید فولاد و زلزله و نتایج تحلیل‌های مختلف و جزئیات طراحی اجزا و اتصالات سازه ثبت می‌شود. همچنین، در صورت نیاز، روش‌های محاسباتی و استانداردهای مورد استفاده نیز در دفترچه قرار می‌گیرند.

 

طراحی سازه و محاسبات اسکلت

 

استفاده از دفترچه محاسبات سازه به مهندسین اجرایی در روند اجرا خیلی کمک میکند چرا که  امکان بررسی و ارزیابی محاسبات و طراحی‌ها   فراهم شده و در صورت نیاز به تغییرات و بهبودهای لازم، موثر واقع میشود. همچنین، این دفترچه می‌تواند در مراجعات با مشاوران، بازرسان و سایر افراد مرتبط با پروژه به عنوان یک ابزار ارتباطی مؤثر عمل کند. برای مثال در دفترچه محاسبه سازه انواع بارهای زنده و مرده مانند؛ بار مرده تیرچه بلوک تک و دوبل؛ بار مرده تیرچه پلی استایرن تک و دوبل، بار مرده عرشه فولادی، بار مرده کامپوزیت و کرمیت، بار زلزلۀ تشدید یافته و… مشخص میشود. بعد از طراحی و محاسبه سازه، پیمانکار ابنیه باید برای اجرای مدل و ساخت و ساز دست به کار شود.

 

انجام محاسبات سازه فلزی، فولادی و بتنی کار باتجربه ها و حرفه ای هاست

سازه به چندین نوع ساخته میشود که رایج ترین نوع سازه، فولادی، فلزی و بتنی است. طراحی و محاسبه سازه بتنی و فلزی هر کدام اصول خاص خودش را دارد. اینکه اتصالات در هر نوع چگونه باشد، از چه موادی برای متصل کردن سازه ها استفاده شود. اکنون برای درخواست خدمات طراحی سازه و محاسبات اسکلت بتنی و فولادی و همچنین اطلاع از قیمت محاسبه سازه بتنی با شماره   ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید. تاکید میکنیم که محاسبات اسکلت بتنی و فلزی نیاز به تخصص دارد. شما میتوانید این کار تخصصی را بر دوش تیم مهندسی فورسمنت بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *