ساختمان

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی

طراحی و محاسبات ساختمان‌های بتنی و فولادی  از امور تخصصی است که توسط مهندس عمران و کارشناس سازه انجام میشود. کلیه امور محاسبات ساختمان های بتنی و فولادی  با استفاده از استانداردها و کدهای مربوطه انجام می‌شود. در صورتی که قصد دارید امور طراحی ساختمان بتنی و فولادی و محاسبات سازه را برون سپاری کنید، فورسمنت را انتخاب کنید. ما گزینه ای هوشمندانه برای انجام محاسبات سازه های بتنی و فولادی هستیم چرا که مهندسان کارکُشته‌ای در تیم خود داریم. صادقانه میگوییم که شرکت ساختمانی فورسمنت، در انجام امور طراحی و محاسبات ساختمان های بتنی و فولادی از جدیدترین متدها استفاده کرده و طبق مقررات ملی ساختمان امور محاسباتی را انجام میدهد.

در ادامه به صورت کلی به مراحل طراحی و محاسبات هریک از این دو نوع ساختمان می‌پردازیم. در صورت نیاز به تیمی حرفه ای جهت طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی با شماره ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید. پروژه های محاسبات و طراحی ساختمان های فولادی و بتنی؛ به شکل حرفه ای به موفقیت میرسد.

 


مراحل طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی

– مشخص کردن بارهای عملیاتی و استفاده‌ای:

در این مرحله، بارهایی که ساختمان در طول عمر خود باید تحمل کند، شامل بارهای زنده (مانند بار قرارگیری افراد و بار حرکتی)، بارهای مرده (مانند وزن ساختمان و تجهیزات) و بارهای وزنی (مانند بار برف و باد) تعیین می‌شوند. این مرحله از طراحی ساختمان بتنی و فولادی توسط  پیمانکار ابنیه و مهندس عمران انجام میشود.

– انتخاب نوع و ابعاد سازه:

در این مرحله، نوع و ضخامت ورق‌های بتنی، ابعاد ستون‌ها و بالکن‌ها، و دیگر عناصر سازه مشخص می‌شوند.   نوع و ابعاد ورق‌های فولادی، ابعاد ستون‌ها و… برای ساختمان های فولادی نیز مهم است. این مرحله بسیار مهم است.

به قول معروف؛ خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج. این یعنی اینکه اگر در مرحله های ابتدایی کار اشتباهی صورت بگیرید، قطعا پروژه با شکست مواجه میشود و پیمانکار میماند و یک عالمه خسارت 🙁

مراحل طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی

 

– طراحی عناصر سازه با نرم افزارهای طراحی و نقشه کشی:

شامل طراحی دیوارهای برشی، ستون‌ها، بالکن‌ها، پیچ‌ها و پیچ‌های مهاربندی و سایر عناصر سازه می‌شود.

– محاسبات سازه بتنی و فولادی با کمک نرم افزارهای محاسباتی :

در این مرحله، با استفاده از روش‌های تحلیلی مانند روش عددی المان محدود، مقاومت و استحکام سازه در برابر تنش‌ها و بارهای مختلف محاسبه می‌شود. در مرحله محاسبات و طراحی ساختمان های فولادی و بتنی باید  انتخاب جزئیات اجرایی، هوشمندانه انجام شود. برای مثال  انتخاب نوع پیچ‌ها، کانال، لوله، اتصالات و جزئیات ساختاری دیگر بسیار مهم است.


طراحی و محاسبات سازه های بتنی و فولادی طبق استانداردها و قوانین ملی ساختمان

در هر دو نوع سازه بتنی و فولادی، طراحی و محاسبات باید با استفاده از استانداردها و کدهای ملی یا بین‌المللی و دقیقا طبق جدیدترین ویرایش مقررات ملی ساختمان و نشریه های تاسیسات و نشریه هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه بیرون می آید، انجام شود. این استانداردها شامل مواردی مانند بارهای استاندارد، ضوابط طراحی، استحکام مواد ساختمانی، استاندارد عایق کاری، قوانین مصرف انرژی و بارهای وارد بر ساختمان، مقررات لوله کشی، اتصالات، جزئیات اجرایی و سایر موارد مرتبط است. علاوه بر این، استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی سازه برای محاسبات و طراحی بهینه‌تر نیز رایج است.

مهندسان معماری و مهندسان عمران و سازه با استفاده از این استانداردها و نرم‌افزارهای مهندسی سازه، طراحی و محاسبات ساختمان‌های بتنی و فولادی را انجام می‌دهند. همچنین، در صورت نیاز به مشاوره یا پروژه‌های بزرگتر، ممکن است به مهندسان متخصص سازه مشاوره و کمک بگیرند. در صورتی که شما پیمانکار ساختمان هستید و میخواهید کار محاسبات سازه را بدون عین به تیمی کاربلد بسپارید ما گزینه هوشمندانه ای برای شما هستیم.

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی (1)

 

چرا ساختمان های بتنی و فولادی بسیار رایج و محبوب است؟

ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی و فولادی به عنوان رایج‌ترین نوع ساختمان‌ها به دلایل زیر مورد توجه قرار می‌گیرند:

1. استفاده گسترده از سازه های بتنی و فولادی:

ساختمان‌های بتنی و فولادی در بیشتر نواحی جهان استفاده می‌شوند. این نوع ساختمان‌ها قابلیت ساختاری برجسته و پایدار را دارا هستند و به خاطر قدرت و استحکام بالا، می‌توانند به تحمل بارهای زیاد و شرایط آب و هوایی مختلف بپردازند. در هر کشور و هر لوکیشنی از جهان، از بتن و فولاد برای ساختن ساختمان ها استفاده میشود.  اگر طراحی و محاسبات ساختمان های بتنی و فولادی بدون مشکل و خطا انجام شود، ساختمان در برابر انواع بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت خواهد داشت.

2.در دسترس بودن منابع موجود برای ساخت سازه های بتنی و فولادی:

مواد ساختمانی بتن و فولاد از منابع وسیعی در دسترس هستند. بتن، ترکیبی از سیمان، ماسه، شن و آب است و در بسیاری از مناطق به راحتی تأمین می‌شود. همچنین، فولاد به عنوان یکی از مهمترین فلزات ساختمانی، در صنعت فلزات وجود دارد و به طور گسترده قابل تولید است.

جالب است بدانید که در عین مقاومت بالای سازه های بتنی و فولادی، این ساختمان ها،  انعطاف پذیری طراحی بالایی دارند. این نوع سازه‌ها می‌توانند به طرح‌های مختلف و شکل‌های متنوعی تنظیم شوند و به نیازهای معماری و بودجه متناسب باشند.


 

3. دوره ساخت کوتاه سازه بعد از طراحی و محاسبات ساختمان فولادی و بتنی :

مرحله اجرایی ساختمان‌های بتنی و فولادی بعد از طراحی و محاسبات خیلی سریع پیش میرود و پروژه زودتر به نتیجه میرسد

طراحی و محاسبات ساختمان های بتنی و محاسبات ساختمان های فولادی باید به نحوی انجام شود تا ایمنی بالایی داشته باشند و در برابر زلزله، آتش سوزی و نیروهای خارجی دیگر، به عنوان ساختمان‌های پایدار باشند. در زمان طراحی ساختمان فولادی و بتنی باید تمامی تست ها و آزمایش ها برای کنترل و بررسی میزان مقاومت انجام شود.

 

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی (1)

4. تطبیق انواع امکانات مدرن با سازه های بتنی و فولادی:

ساختمان‌های بتنی و فولادی به راحتی می‌توانند امکانات مدرنی مانند سیستم‌های تهویه، برق، ارتباطات و سیستم‌های هوشمند را در خود جای دهند. این امکانات به راحتی قابل اجرا هستند و به ساختمان‌های بتنی و فولادی امکانات پیشرفته و مناسب برای زندگی و کار را می‌دهند. در زمان طراحی و محاسبات ساختمان فولادی یا بتنی باید به انواع سیستم های رفاهی و مدرنی که قرار است بعدا اجرا شود توجه کرد.


 

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی

 گروه مهندسی فورسمنت جهت تهیه نقشه سازه های بتنی و فولادی و انجام محاسبات ساختمان ها خدمات خود را با بالاترین کیفیت، طبق استانداردهای ملی و جهانی انجام میدهد. بدون اغراق میگوییم که تیم مهندس فورسمنت برای محاسبات سازه بتنی و فولادی حرفه ای عمل میکند و تمام تجربیاتش را وسط میگذارد.

 

استانداردهای ملی و جهانی برای طراحی و محاسبات سازه فولادی و بتنی

برای طراحی سازه های بتنی و فولادی و به ویژه محاسبات، میبایست تیم مهندسی از یک سری استانداردهای ملی و جهاتی تبعیت کند. از مهم ترین نهادهای بین‌المللی که استاندارد طراحی سازه های فولادی را منتشر میکنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ANSI/AISC
  • ASCE
  • Eurocode
  • BS
  • ISO
  • AS
    از آنجایی که ما در کشور ایران سکونت داریم برای طراحی و محاسبات ساختمان های فولادی و بتنی باید طبق مقررات ملی ساختمان پیش برویم. از جمله مراجع اصلی مهندسان برای طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی موارد زیر است.
  • مبحث ششم مقررات ملی ساختمان: بارهای وارد بر ساختمان
  • مبحث دهم مقررات ملی ساختمان: طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی
  • استاندارد 2800: آیین نامه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله

زمینه فعالیت ما در زمینه طراحی و محاسبات ساختمان فولادی یا بتنی:

  • طراحی نقشه و محاسبات سازه ساختمان های ویلایی و مجتمع های مسکونی
  • طراحی نقشه و محاسبات سازه سوله های صنعتی فولادی و بتنی
  • طراحی و محاسبات ساختمان های تجاری و اداری از نوع بتنی و فولادی
  • طراحی و محاسبات سازه  های بتنی و فولادی برای ساختن ساختمان فرهنگی و ورزشی
  • طراحی سازه های خاص مانند فضاکار (Space Frame)، تهیه نقشه و محاسبات ساخت سوله و کارگاه
  • و…

طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی از خدمات ما


امور نقشه کشی، طراحی و محاسبات ساختمان فولادی و بتنی را به فورسمنت بسپارید

ما فکر بودجه و سرمایه شما هستیم و کاری میکنیم که رضایت داشته باشید و اصلا پشیمان نشوید. قطعا پا گذاشتن و سرمایه گذاری کردن در هر حوزه ای مخصوصا ساختمان سازی ریسک های خودش را دارد اما ما قبل از انجام کار به شما مشاوره میدهیم و سپس امور طراحی، محاسبات و اجرای ساختمان های بتنی و فولادی را انجام میدهیم. همیشه از قدیم گفته اند، چیزی که عیان است؛ چه حاجت به بیان است. شما هم برای بررسی قدرت و حرفه ما میتوانید به سراغ نمونه کارهایمان رجوع کنید و از کارفرمایان سابق ما پرس‌وجو نمایید.

از مزیت سپردن کار طراحی و محاسبات ساختمان بتنی و فولادی به تیم فورسمنت این است که در زمان اجرای پروژه متوجه کاهش مصرف میلگرد و آهن آلات  خواهید شد. علاوه بر این طراحی ها طبق فناوری و متدهای جدید بوده و از مناسب ترین و باکیفیت ترین عناصر برای ساخت سازه استفاده خواهد شد. اکنون برای برون سپاری خدمات نقشه کشی، طراحی ساختمان بتنی و فولادی و محاسبات سازه بتنی و… با شماره ۸۸۷۲۰۴۱۱ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *